Logo SKiE Szkoła Podstawowa nr 86 SKiE

Wydarzenia

LISTOPADOWE CENTRUM KULTURY DLA KLAS 4-6

Dodano: 22.11.2023

Nic co ludzkie nie jest mi obce” - Terencjusz

W tym roku tematem przewodnim jest renesans. Dzisiejsze Centrum Kultury było zatem wprowadzeniem do renesansu.

Pierwsza część zajęć poświęcona była architekturze i sztuce renesansu, którą poprowadziła pani Agnieszka Bocianowicz, znana dobrze naszym Uczniom z zajęć Historii sztuki.

Na przykładach renesansowych budowli i architektury szukaliśmy wzorców starożytnych w interpretacji artystów renesansowych. Mitologię odnaleźć także można w malarstwie i rzeźbie takich artystów: Botticelli, Michał Anioł, Rafał Santi i oczywiście Leonardo da Vinci.

Druga część spotkania dotyczyła muzyki. Pani Marta Kornowicz zaprezentowała przykłady muzyczne charakterystyczne dla renesansu. W przeciwieństwie do poprzedniej epoki, muzyka stała się wielogłosowa, była muzyką dworską i do tańca.

Najważniejsi kompozytorzy renesansu to: Jasquin des Prez, Giovanni Pierluigi da Palestrina oraz Orlando di Lasso.

LISTOPADOWE CENTRUM KULTURY DLA KLAS 0-3

Dodano: 20.11.2023

Jak to się zaczęło? Muzyka starożytna i średniowieczna.
Powtórzenie informacji z poprzednich lat.

Muzyka w starożytnej Grecji pełniła bardzo ważną rolę w życiu publicznym, towarzyszyła również uroczystościom prywatnym i umilała spędzanie wolnego czasu.

Najciekawszymi instrumentami epoki starożytnej były instrumenty szarpane, takie jak: kitara, lira, harfa, magedis, monochord. Do instrumentów blaszanych zaliczyć można trąbę oraz  róg, a do dętych: aulos, flet oraz fletnia Pana.

Kolejną epoką, którą omawialiśmy pod kontem muzyki było średniowiecze. We wczesnym okresie średniowiecza muzyka służyła do chwały Boga. Najczęściej wykonywanym rodzajem śpiewu był chorał gregoriański, jednogłosowy śpiew liturgiczny. Najstarszą polską pieśnią religijną, która powstała w epoce średniowiecza jest „Bogurodzica".

LEKCJA MUZEALNA DLA 8 KLAS: EKSPERYMENTY Z PICASSEM

Dodano: 17.11.2023

Uczniowie z klasy 8m i 8mm uczestniczyli dzisiaj w lekcji muzealnej: Eksperymenty z Picassem.

Picasso lubił eksperymentować! Poszukiwał nowych rozwiązań zarówno w treści dzieła, jak i w jego formie. Stworzył nowy kierunek malarski – kubizm, który zrewolucjonizował sztukę. Od tej pory Picasso postrzegany był jako artysta nowatorski 

Tworzył nieprzerwanie przez całe życie, stosując różne style, techniki i materiały. W czasie zajęć, na wzór Picassa, poddaliśmy się wolnej ekspresji twórczej i stworzyliśmy prace inspirowane jego dokonaniami 

Zajęcia są realizowane na wystawie czasowej "Picasso" w Muzeum Narodowym w Warszawie.

Wystawa realizowana jest z okazji 50. rocznicy śmierci artysty oraz objęcia przez Hiszpanię prezydencji Rady Unii Europejskiej.

OPOWIEŚĆ "LALA. HISTORIA PEWNEGO CUDU"

Dodano: 16.11.2023

Klasa 3a i 3j wybrały się dzisiaj na spektakl „Lala. Historia pewnego cudu” w ramach 18. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Opowiadania „Podaj dalej”.

LALA. HISTORIA PEWNEGO CUDU"
Beata Frankowska, Robert Lipka

Opowieść na podstawie autobiografii ocalałego z Holokaustu Romana Kenta "Jedynym wyjściem była odwaga" (Biblioteka Centrum Dialogu im M. Edelmana, Łódź, 2020) i książeczki dla dzieci „Mój pies Lala” tego samego autora. Historia niezwykłej przyjaźni chłopca i psa w trudnych czasach trafiła do opowiadaczki Beaty dzięki Marianowi Turskiemu, który był przyjacielem Romana Kenta ze szkolnej ławy i z łódzkiego getta. Według autora, „jest to opowieść o dzieciach i ich ukochanym psie, lecz przede wszystkim... w rozumieniu dziecka, którym byłem, historia Lali jest historią cudu".

Dzięki sile opowieści przeniesiemy się do przedwojennej Łodzi i będziemy przeżywać małe radosne przygody z Romkiem, jego rodzeństwem i Lalą. A kiedy przyjdzie trudny czas wojny, to Lala nauczy małego Romka, czym jest prawdziwa miłość i czym jest doświadczenie utraty. Gdy rodzina znajdzie się w getcie, Lala da małemu chłopcu nadzieję i siłę na przetrwanie. 

Dlatego, choć minęło już tyle lat od tamtych wydarzeń, Lala wciąż żyje w rodzinnej pamięci dzieci i wnuków Romana Kenta. Posłuchajcie jej historii i wy, by zagościła również w waszych sercach i przyniosła Wam wzruszenie i siłę, których wszyscy potrzebujemy.

Scenariusz i opowiadanie: Beata Frankowska
Muzyka (akordeon i śpiew): Robert Lipka