Logo SKiE Szkoła Podstawowa nr 86 SKiE

Wydarzenia

GRUDNIOWE CENTRUM KULTURY DLA KLAS 4-6: "DZIADEK DO ORZECHÓW"

„Dziadek do orzechów” niezmiennie kojarzy się z okresem bożonarodzeniowym. Pierwszy pokaz baletu w 2 aktach, 3 obrazach z apoteozą odbył się w 1892 roku, w petersburskim Teatrze Maryjskim.

Dziś mieliśmy okazję obejrzeć fragmenty spektaklu „Dziadka do orzechów” Piotra Czajkowskiego baletu w dwóch aktach z prologiem. Spektakl został zarejestrowany 23 grudnia 1999 roku w Staatsoper.

Libretto: Patrice Bart na podstawie wersji Iwana Wsiewołożskiego według opowiadania E.T.A Hoffmanna

Choreografia, scenografia: Patrice Bart (na podstawie Mariusa Petipy) 

Balet Staatsoper Enter den Linden, Staatskapelle Berlin, dyr. Daniel Barenboim


Patrice Bart w swojej wersji baletu w sposób znaczący zmienił losy głównych bohaterów, pozostawiając symboliczną więź między utworem Hoffmanna, baletem Mariusa Petipy, a autorską wizją „Dziadka do orzechów”.

Ta baletowa feeria przyrosła do repertuaru dziecięcego i obecnie najczęściej wystawia się ją z myślą o najmłodszych widzach. Jak udowodnili to Maurice Béjart, a później - Patrice Bart, nie trzeba podczas inscenizacji tego baletu ograniczać się wyłącznie do konsekwencji baśni i można go wystawić także z myślą o dorosłych.



ŚWIĄTECZNE PREZENTY DLA OŚRODKA WSPRACIA DZIECKA I RODZINY "KOŁO"


5 grudnia, tuż przed Mikołajkami wybraliśmy się z prezentami do Ośrodka Wsparcia Dziecka i Rodziny "KOŁO".

W tym roku w rolę pomocników św. Mikołaja wcielili się Uczniowie klasy 6m.

Dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do zorganizowania tego ważnego wydarzenia! 

To dzięki Państwa Sercom i ofiarności mogliśmy obdarować podopiecznych tego Ośrodka tyloma wspaniałymi podarunkami! 



WSPÓŁPRACA I WSPÓLNOTA. 
WARSZTATY DLA KLASY 4A W RAMACH PROGRAMU EDUKACYJNEGO "JA - MŁODY OBYWATEL"

Za nami drugie zajęcia "JA - MŁODY OBYWATEL" dla klasy 4a, które poprowadziło Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju i Pomocy Q Zmianom.

„Ja – Młody Obywatel” to program edukacji obywatelskiej, w ramach którego uczniowie klas IV-VI uczestniczą w warsztatach psychoedukacyjnych rozwijających postawy obywatelskie, zaangażowanie na rzecz otoczenia oraz umiejętności społeczne. 

Zajęcia te uczą współdziałania, współpracy w grupie, organizacji działań i pomagają zespolić klasę. 

Po warsztatach chętni uczniowie realizują swoje miniprojekty obywatelskie na rzecz społeczności lokalnej przy wsparciu wychowawcy i trenera Stowarzyszenia Q Zmianom.

 

CELE PROJEKTU:

Rozwój postaw obywatelskich i zwiększenie zaangażowania uczestników w podejmowanie działań na rzecz środowiska lokalnego, na terenie miasta Warszawa, czyli:

• zwiększenie wiedzy i świadomości młodych ludzi na temat społeczeństwa obywatelskiego, postaw obywatelskich, praw i obowiązków obywatela,

• zwiększenie aktywności i zaangażowania młodych ludzi oraz nauczycieli w życie wspólnot szkolnych i lokalnych,

• rozwój kompetencji społecznych u dzieci uczestniczących w projekcie: wzmocnienie prawidłowych relacji, rozwój umiejętności współpracy, akceptacji, empatii oraz integracja grupy rówieśniczej,

• rozwój decyzyjności i poczucia sprawczości u młodych ludzi przy włączeniu się w sprawy społeczności szkolnych i lokalnych,

• zwiększenie wiedzy o możliwościach realizacji projektów obywatelskich i inicjatyw lokalnych,

• zwiększenie wiedzy i umiejętności dzieci i nauczycieli z zakresu pracy metodą projektu.

 

Projekt współfinansowany przez m.st. Warszawa


 

ANDRZEJKI W SKiE

Andrzejki to wieczór wróżb odprawianych w nocy z 29 na 30 listopada. Lata temu, panny lały wosk i miały nadzieję, że wywróżą sobie rychłe zamążpójście. Robiły to w noc św. Andrzeja, patrona miłości i zamążpójścia.

Zabawa andrzejkowa zachęca do wspólnego spędzenia czasu, a dzieci uwielbiają wróżby andrzejkowe.

W tym roku klasa 3m oraz 3 mm przygotowały wróżby dla swoich koleżanek i kolegów z klas 0-2. Było lanie wosku, ciasteczka z wróżbą, wróżenie z ręki i fusów, wróżenie z kubków, z serca oraz andrzejkowe wróżenie z butów. 



PLEBISCYT NA NAZWĘ SZKOLNEGO OGRODU


W wyniku plebiscytu przeprowadzonego w klasach 0-8 na nazwę szkolnego ogrodu na Kolektorskiej wygrała propozycja TAJEMNICZY OGRÓD. Zależało nam na tym, aby to właśnie Uczniowie podjęli decyzję i wybrali nazwę, która najbardziej im pasuje do naszego ogrodu.

Szykujemy parę niespodzianek, ale z ich realizacją musimy poczekać do wiosny.
Już nie możemy się doczekać!


 

LISTOPADOWE CENTRUM KULTURY DLA KLAS 7-8: TANIEC - SZTUKA BALETU

Taniec klasyczny, zwany popularnie baletem, to jedna z najstarszych znanych form tańca scenicznego, wywodząca się z tańców dworskich. 

Początek baletu to renesansowe widowiska dworskie we Włoszech, złożone z recytacji, śpiewu, muzyki, pantomimy i tańca. W XVI–XVII w. na francuskim dworze królewskim balet przybrał formę widowiska o mitologicznej treści, wykonywanego przez dworzan, w XVIII w.

Podczas dzisiejszych zajęć mieliśmy okazję zobaczyć fragment jednego z najpiękniejszych spektakli baletowych świata „Jezioro Łabędzie” Piotra Czajkowskiego, współczesną wersję „Kopciuszka” Siergieja Prokofiewa w wykonaniu Lyon Opera Ballet w choreografii Maguy Marin oraz pokaz baletu "Notre Dame de Paris”, francuskiego choreografa Rolanda Petita, opartego na powieści Victora Hugo z 1831 roku „Dzwonnik z Notre Dame”.

W drugiej części spotkania obejrzeliśmy obsypany nagrodami film „Billy Elliot”. Pochodzący z górniczej rodziny jedenastoletni Billy, na przekór ojcu, który wróży mu karierę bokserską, pragnie zostać tancerzem Królewskiej Akademii Tańca.


 

LISTOPADOWE CENTRUM KULTURY DLA KLAS 4-6: TANIEC KLASYCZNY - BALET 

Taniec klasyczny, zwany popularnie baletem, to jedna z najstarszych znanych form tańca scenicznego, wywodząca się z tańców dworskich. 

Styl tańca klasycznego polega na wirtuozowskiej technice, linearnym pięknie form, harmonii i koordynacji wykonywanych pas tanecznych. Metodyka nauczania jest oparta na zasadach techniki rosyjskiej szkoły tańca klasycznego, z zachowaniem tradycji baletu francuskiego.

Początek baletu to renesansowe widowiska dworskie we Włoszech, złożone z recytacji, śpiewu, muzyki, pantomimy i tańca. W XVI–XVII w. na francuskim dworze królewskim balet przybrał formę widowiska o mitologicznej treści, wykonywanego przez dworzan, w XVIII w.


Najsłynniejsze spektakle baletowe:


„Jezioro łabędzie” (balet klasyczny w 3 aktach w choreografii Marius’a Petipa i Lew Iwanow. Muzyka: Piotr Czajkowski. Premiera odbyła się w Moskwie w 1877 roku),

„Śpiąca królewna” (balet-feeria w 3 aktach, pięciu obrazach z prologiem i apoteozą. Choreografią stworzył Marius Petipa. Muzyka: Piotr Czajkowski. Premiera odbyła się 3 stycznia 1890 roku w Sankt Petersburgu),

„Dziadek do orzechów” (balet w 2 aktach, 3 obrazach w choreografii Lew Iwanow. Muzyka: Piotra Czajkowskiego. Premiera miała miejsce w petersburskim Teatrze Maryjskim w 1892 roku),

„Romeo i Julia” (balet w 3 aktach, 13 obrazach w choreografii Leonida Ławrowskiego. Muzyka: Siergiej Prokofjew. Premiera odbyła się 11 stycznia 1940 r. w Leningradzie).

Na dzisiejszym spotkaniu Centrum Kultury mieliśmy okazję obejrzeć fragment klasycznego baletu „Kopciuszek” Siergieja Prokofiewa oraz jego współczesną wersję w wykonaniu Lyon Opera Ballet w choreografii Maguy Marin. 

Zajęcia zakończył pokaz baletu "Notre Dame de Paris”, francuskiego choreografa Rolanda Petita, opartego na powieści Victora Hugo z 1831 roku „Dzwonnik z Notre Dame”.

 


 

LISTOPADOWE CENTRUM KULTURY DLA KLAS 0-3

Polska muzyka średniowiecza - omówienie pierwszych polskich kompozytorów (Wincenty z Kielczy, Mikołaj z Radomia) i najważniejszych utworów średniowiecznej muzyki polskiej:

„Gaude, Mater Polonia” (polski średniowieczny hymn ku czci św. Stanisława ze Szczepanowa skomponowany do słów Wincentego z Kielczy),

„Bogurodzica” (średniowieczna polska pieśń religijna i najstarszy zachowany wraz z melodią polski tekst poetycki)

„Pieśń Wojów Bolesław Krzywoustego” Galla Anonima (jedna z najstarszych pieśni polskich) w interpretacji Czesława Niemena.

 


ŚWIATOWY DZIEŃ TOLERANCJI

16 listopada obchodziliśmy w naszej szkole Światowy Dzień Tolerancji. Uroczystość ta była zorganizowana po raz pierwszy. 

Zamysłem Światowego Dnia Tolerancji było odwiedzenie każdej klasy (od 0 do klasy 6) i poopowiadanie Uczniom czym jest tolerancja, czym dyskryminacja oraz tego jak unikać nietolerancji. 

Wszyscy byli bardzo zainteresowani tym o czym opowiadała klasa szósta, ponieważ to właśnie Uczniom z klasy szóstej przypadło zorganizowanie obchodów Światowego Dnia Tolerancji. 

Współodpowiedzialnym za przygotowanie Dnia Tolerancji był Pan Zbigniew Mroziewski. 

Z pewnością będziemy teraz częściej organizować obchody tego "tego święta".



LISTOPADOWY POKAZ FILMOWY DLA KLAS 0-3 W RAMACH NHEF



„NOWE PRZYGODY DZIECI Z BULLERBYN” reż. L. Hallström / Szwecja / 1987 / aktorski / 88’

Zima będzie tak samo wesoła jak lato! Można zjeżdżać na sankach, czekać na pierwszą gwiazdkę, wymyślać coraz to nowe zabawy. A wszystko to w malutkim i najweselszym na świecie Bullerbyn.

Kolejne przygody mieszkańców Zagrody Północnej, Środkowej i Południowej.
Po wakacjach Lisa, Britta, Anna, Olle, Lasse i Bosse wracają do szkoły. Wielkimi krokami zbliża się zima i święta, które w Bullerbyn zawsze są wyjątkowe i warto czekać na nie cały rok. Jak będzie wyglądało oczekiwanie na zimę? Jakie wspaniałe przygody spotkają małych bohaterów tym razem?



NARODOWE ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI ŁĄCZY POKOLENIA



Na pamiątkę odzyskania przez Polskę niepodległości, punktualnie o godzinie 11:11 Uczniowie Szkoły Podstawowej oraz Licem odśpiewali wspólnie Hymn Polski.

Mazurek Dąbrowskiego – polska pieśń patriotyczna z 1797 roku, od 26 lutego 1927 oficjalny hymn państwowy Rzeczypospolitej Polskiej.



WOLONTARIAT SKiE - ZAPAL ŚWIECZKĘ NA ZAPOMNIANYM GROBIE

Grupa Wolontariuszy SKiE za zebrane pieniądze ze sprzedaży domowych wypieków zakupiła znicze, które postawiła na zapomnianych grobach na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach.

3 listopada, po Dniu Wszystkich Świętych, zapomniane, zarośnięte i nieuprzątnięte groby są najbardziej widoczne. Każdy grób kryje swoją historię, ludzki dramat, trudne chwile, rozstania…

Symboliczny znicz postawiony na grobach, których nikt dawno nie odwiedził, niech będzie spokojem dla dusz zmarłych.

 

Śpieszmy się

Śpieszmy się kochać ludzi tak szybko odchodzą

zostaną po nich buty i telefon głuchy

tylko co nieważne jak krowa się wlecze

najważniejsze tak prędkie że nagle się staje

potem cisza normalna więc całkiem nieznośna

jak czystość urodzona najprościej z rozpaczy

kiedy myślimy o kimś zostając bez niego

 

Nie bądź pewny że czas masz bo pewność niepewna

zabiera nam wrażliwość tak jak każde szczęście

przychodzi jednocześnie jak patos i humor

jak dwie namiętności wciąż słabsze od jednej

tak szybko stąd odchodzą jak drozd milkną w lipcu

jak dźwięk trochę niezgrabny lub jak suchy ukłon

żeby widzieć naprawdę zamykają oczy

chociaż większym ryzykiem rodzić się niż umrzeć

kochamy wciąż za mało i stale za późno

 

Nie pisz o tym zbyt często lecz pisz raz na zawsze

a będziesz tak jak delfin łagodny i mocny

 

Śpieszmy się kochać ludzi tak szybko odchodzą

i ci co nie odchodzą nie zawsze powrócą

i nigdy nie wiadomo mówiąc o miłości

czy pierwsza jest ostatnią czy ostatnia pierwszą

 

ks. Jan Twardowski


 

SIÓDMOKLASIŚCI Z NOWYMI INDEKSAMI

Klasa 7m oraz 7mm otrzymała dziś dwuletnie indeksy, które obowiązywać będą do ukończenia szkoły podstawowej. Od teraz siódmoklasiści zaczynają nowy rozdział w naszej szkole.

Na wzór tych studenckich, indeks potwierdza bycie Uczniem SKiE i jest odpowiednikiem „dzienniczka ucznia”.

Uczeń, ma obowiązek go prawidłowo i systematycznie prowadzić a na zakończenie semestru i roku szkolnego otrzymać wpis od Nauczyciela, który jest potwierdzeniem zaliczenia przedmiotu.

Indeks jest symbolem tradycji w naszej szkole i pomimo tego, że często na studiach indeks papierowy zastąpiony został elektronicznym, to nasza szkoła przykłada ogromną wagę do podtrzymywania tradycji.

Indeks to też świadectwo dojrzałości!



LISTOPADOWY POKAZ FILMOWY DLA KLAS 4-6 W RAMACH NHEF

"WSZYSCY ZA JEDNEGO" reż. J. Helgeland / Norwegia / 2020 / aktorski/ 96'

W Norwegii trwa II wojna światowa. Rodzice Grety i Otta zostają aresztowani, a rodzeństwo odkrywa powód - w ich domu ukrywa się dwójka żydowskich dzieci. Siostra i brat postanawiają pomóc Danielowi i Sarze przedostać się do wolnej Szwecji.

Grudzień 1942 r. II wojna światowa. W Norwegii, jak w wielu krajach Europy, Żydzi są prześladowani. Pewnej nocy rodzice Grety i Otta zostają aresztowani przez nazistów. Brat i siostra odkrywają, że w ich domu ukrywa się dwójka żydowskich dzieci – Daniel i Sara. Greta, uwielbiająca opowieść o trzech muszkieterach, natychmiast postanawia pomóc nowym znajomym, którzy chcą przedostać się do wolnej od uprzedzeń Szwecji. 

Z kolei Otto niechętnie rusza w drogę, obwiniając Daniela i Sarę o aresztowanie rodziców. Dzieci czeka trudna wyprawa przez pokrytą śniegiem Norwegię, a każda spotkana osoba może okazać się wrogiem.

Film to trzymająca w napięciu opowieść o przyjaźni ponad granicami, o bezinteresownej pomocy, lojalności i wielkiej odwadze dzieci.

 



POZNALIŚMY ZWYCIĘZCÓW PLENERU MALARSKIEGO W CZERSKU!

W tym roku na plener malarski klasy 0-6 wybrały się do Czerska (okolice Góry Kalwarii), gdzie miały okazję zwiedzić zamek książąt mazowieckich. 

Średniowieczny, gotycki zamek wybudowany przez księcia Janusza Starszego na przełomie XIV i XV wieku oraz wspaniałe widoki na okolicę i pradolinę Wisły czynią to miejsce wyjątkowym i niezwykle malowniczym - idealnym na plener malarski.

Przyszedł czas na podsumowanie pleneru i ogłoszenie zwycięzców. 

Po burzliwych obradach Komisja Konkursowa przyznała nagrody:


Klasa 0m

1 miejsce - Ela
2 miejsce - Kalina, Lena
Wyróżnienie - Marysia, Janom, Helenka Sz., Łucja

Klasa 1j

1 miejsce - Maks
2 miejsce - Tomek, Zuzia
Wyróżnienie - Julek, Hania

Klasa 1jj

1 miejsce - Basia K.
2 miejsce - Bruno, Staś
3 miejsce - Hania D.
Wyróżnienie - Zoja, Jaś

Klasy 2-3

1 miejsce - Marysia Ł., Marysia W.
2 miejsce - Zuzia (3mm), Iga (2a)
3 miejsce - Ada, Honorata
Wyróżnienie - Hela L.(2a), Hania 92a), Jagoda (3m), Szymon (3mm), Matylda (2a), Tymon (2j)

Klasy 4-6
1 miejsce - Wera
2 miejsce - Vincent, Iga (5zz), Hela R. (4a)
3 miejsce - Leon S., Basia (6m)
Wyróżnienie - Lena (4a), Julka (5z), Zosia, Agata L. (5zz)

 

Wszystkim uczestnikom pleneru gratulujemy wspaniałych osiągnięć w pracy twórczej!



OBYWATEL - KTO TO TAKI? WARSZTATY DLA KLASY 4A W RAMACH PROGRAMU EDUKACYJNEGO "JA - MŁODY OBYWATEL"

Jesteśmy po pierwszych warsztatach "JA - MŁODY OBYWATEL" dla klasy 4a, które poprowadziło Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju i Pomocy Q Zmianom.

„Ja – Młody Obywatel” to program edukacji obywatelskiej, w ramach którego uczniowie klas IV-VI uczestniczą w warsztatach psychoedukacyjnych rozwijających postawy obywatelskie, zaangażowanie na rzecz otoczenia oraz umiejętności społeczne. 

Zajęcia te uczą współdziałania, współpracy w grupie, organizacji działań i pomagają zespolić klasę. 

Po warsztatach chętni uczniowie realizują swoje miniprojekty obywatelskie na rzecz społeczności lokalnej przy wsparciu wychowawcy i trenera Stowarzyszenia Q Zmianom.


CELE PROJEKTU:

Rozwój postaw obywatelskich i zwiększenie zaangażowania uczestników w podejmowanie działań na rzecz środowiska lokalnego, na terenie miasta Warszawa, czyli:

• zwiększenie wiedzy i świadomości młodych ludzi na temat społeczeństwa obywatelskiego, postaw obywatelskich, praw i obowiązków obywatela,

• zwiększenie aktywności i zaangażowania młodych ludzi oraz nauczycieli w życie wspólnot szkolnych i lokalnych,

• rozwój kompetencji społecznych u dzieci uczestniczących w projekcie: wzmocnienie prawidłowych relacji, rozwój umiejętności współpracy, akceptacji, empatii oraz integracja grupy rówieśniczej,

• rozwój decyzyjności i poczucia sprawczości u młodych ludzi przy włączeniu się w sprawy społeczności szkolnych i lokalnych,

• zwiększenie wiedzy o możliwościach realizacji projektów obywatelskich i inicjatyw lokalnych,

• zwiększenie wiedzy i umiejętności dzieci i nauczycieli z zakresu pracy metodą projektu.


Projekt współfinansowany przez m.st. Warszawa

 



PAŹDZIERNIKOWY POKAZ FILMOWY DLA KLAS 0-3 W RAMACH NHEF

 

"HALVDAN - PRAWIE WIKING" reż. Gustaf Åkerblom / Szwecja 2018 / 93’


Film przedstawia w dość zabawny sposób historię przyjaźni ponad granicami oraz pokazuje jak budować harmonię w relacjach dzięki współpracy i dobrej woli. Jego akcja toczy się w epoce wikingów, dawno temu, gdy bracia Alarik i Ragnar po śmierci ojca dzielą w gniewie swoją wioskę i tworzą dwie osady: na wschodzie i na zachodzie, które już nigdy nie będą miały ze sobą do czynienia.

Halvdan ma jedenaście lat, jest sierotą i mieszka w Östbyn z kowalem Björnem. Nie jest on jednak „prawdziwym” wikingiem, utyka, ma słabą pewność siebie i nie ma żadnego oddanego przyjaciela. Pewnego dnia idzie na długi spacer i spotyka nieustraszoną Meię, córkę króla z wrogiej wioski Västbyn, której nigdy wcześniej nie widział. Oboje szybko stają się bliskimi przyjaciółmi, chociaż rozumieją, że pochodzą z rywalizujących ze sobą obozów. Wspólnie planują przewrót, który pozwoli braciom się pogodzić, aby wszyscy mogli znów żyć razem. Ale tak naprawdę nie wszystko idzie zgodnie z planem, jak zamierzali. 

Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej to odbywające się przez cały rok szkolny projekcje kinowe oraz online dla uczniów, realizowane w ramach cykli tematycznych, dostosowanych do wszystkich etapów edukacyjnych.

 



PAŹDZIERNIKOWE CENTRUM KULTURY DLA KLAS 4-6

 

W roku szkolnym 2022/2023 nową przestrzenią dla Centrum Kultury jest Kino Wisła. Daje nam to nam możliwość pokazania filmów, spektakli oraz wirtualnych wycieczek po muzeach na dużym ekranie.

Na pierwszych zajęciach poznaliśmy mało znaną baśń Jana Christiana Andersena - „HISTORIA NAMNIEJ PRAWDOPODBNA” w dwóch interpretacjach - słuchowiska (Słowo Szczęścia) oraz opery dziecięcej, do której muzykę napisał zaprzyjaźniony ze SKiE - Jerzy Kornowicz.

Opera w 3 aktach i 11 przestrzeniach dla młodych widzów na motywach baśni „Historia najmniej prawdopodobna” Hansa Christiana Andersena, na śpiewaków-solistów, chór, tancerzy, zespół instrumentalny lub małą orkiestrę symfoniczną oraz projekcje audio i video.

Bohaterem opery jest Czas i jego widomy kształt - Zegar zamieszkujący na baszcie budynku Opery na Zamku. To Czas i jego właściwości są czymś najmniej prawdopodobnym. Zaś Zegar jest jednym z jego reprezentacji, także świadkiem czasu działania, instrumentem stwarzania dziejów w wymiarze generalnym, zaś ukazywania obrazów w czasie spektaklu. 

Spektakl jest opowieścią o czasie, jego krążeniu, symbolice, o naszym ludzkim zamieszkiwaniu w czasie. Opowieść ta uwypukla potrzebę zrozumienia czasu, odnajdywania się w nim i nietracenia go. Czas jest bowiem życiodajny, porządkujący nasze istnienie, jest naszym domem.

Spektakl opowiada o wynalazku - dziele młodego Zegarmistrza, zaprezentowanym w konkursie na rzecz najmniej prawdopodobną ogłoszonym przez znudzonego Króla zasobnej w dźwięki muzycznej krainy. Zegarmistrz konstruuje mechanizm ukazujący obrazy 12 godzin odnoszących się do ludzkiego życia. Obrazy te ukazują się w wielu pomieszczeniach gmachu Opery na Zamku.

Widzowie, aby zapoznać się z tymi obrazami opuszczają sale widowiskową, przemieszczają korytarze budynku, podążają od sali do sali. Niestety, cudowne urządzenie Zegarmistrza zostaje zniszczone przez ostatniego uczestnika konkursu - Tinpu-Młota, który w dziele destrukcji niszczy zegar. Zniszczenie zegara ma umożliwić Tipu-Młotowi narzucenie Krainie nowego porządku i objęcie nad nią i jej obywatelami władzy. Tinpu wprowadza do Krainy nowomowę i chce, aby Kraina była miejscem wyizolowanym od świata, od czasu powszechnego. Aby Kraina rządziła się czasem własnym  i własnymi tylko prawami na pozór służącymi jej mieszkańcom, w istocie ograniczającymi ich w poznaniu i rozwoju. Mieszkańcy - muzycy zaczynają się nudzić pieśniami sławiącymi Krainę pod rządami Tinpu - Młota. Przepływ czasu ulega zachwianiu. Muzyka i inne formy wyrazu stają się „wykrzywione”, pozbawione sensu, dziwaczne i chore. 

Na szczęście w momencie przejmowani pełni władzy przez Tinpu - podczas jego ślubu z Królewną - zegar i jego konstruktor - Zegarmistrz wracają. Na pozór z niebytu, zaś w istocie odrodzeni siłą natury rzeczy, z „ludzkich serc”. Destrukcja i wrogość wobec innych powodowana ślepą siłą władzy Tinpu przegrywa z naturą człowieka i jego zmysłem etycznym. Powracający zegar przywraca ład i sens. Mieszkańcy muzycznej krainy odzyskują siebie. Zorientowali się, gdzie leży wartość i dźwiękowa harmonia. Wszyscy czegoś się nauczyli: lepiej czasu nie tracić, bo traci się życie. Życie muzyki i wszelakie, własne i wspólne. Historia opowiedziana jest w sposób lekki i z humorem. Bowiem opera jest tutaj po części i raczej musicalem, a rola piosenek jest w niej nader wyeksponowana.



PAŹDZIERNIKOWE CENTRUM KULTURY DLA KLAS 7-8


fot: Włodzimierz Piątek/ Opera na Zamku

Tematem pierwszego spotkania Centrum Kultury był Festiwal „Warszawska Jesień”. W tym roku odbyła się 65 edycja jednego najstarszych festiwali muzyki współczesnej. To dobra okazja na podsumowanie. O historii i teraźniejszości festiwalu opowiedział nam dyrektor festiwalu - Jerzy Kornowicz.


"Warszawska Jesień jest festiwalem zasłużonym, z ogromną tradycją, czymś w rodzaju świadka historii. Jest to jedyny w Polsce festiwal o randze i skali międzynarodowej poświęcony muzyce współczesnej, przez wiele lat jedyna tego rodzaju impreza w środkowej i wschodniej części Europy. Wciąż jest organizmem żywym, rozwija się i ma się dobrze na tyle, na ile pozwala budżet przeznaczony na kulturę w Polsce oraz ogólna sytuacja muzyki. Festiwal organizowany jest przez Związek Kompozytorów Polskich".


Mieliśmy także okazję obejrzeć spektakl opery dziecięcej „Historia najmniej prawdopodobna”, opartej na motywach baśni Hansa Christiana Andersena wystawianej w Operze na Zamku w Szczecinie, do której muzykę skomponował Jerzy Kornowicz.


Bohaterem opery jest Czas i jego widomy kształt – Zegar zamieszkujący na operowej wieży zamkowej. To Czas jest czymś „najmniej prawdopodobnym”, Zegar zaś jest jednym z jego reprezentacji, także świadkiem czasu, instrumentem ukazywania obrazów w czasie spektaklu. Akcja toczy się w różnych przestrzeniach Opery na Zamku. Kolejne sceny w różny sposób odnoszą sie do tematu czasu i stanowią kolejne obrazy wytwarzane w pełnych godzinach przez niezwykły zegar. Owe obrazy ilustrowane są za pomocą rozmaitych, często nietypowych instrumentów, ruchu tancerzy oraz projekcji multimedialnych.

 



PAŹDZIERNIKOWE CENTRUM KULTURY DLA KLAS 0-3


Tysiąc lat chorału gregoriańskiego - rys historyczny, omówienie i prezentacja utworów muzyki kościelnej (od powstania w VI wieku i usankcjonowania chorału przez papieża Grzegorza Wielkiego poprzez czas Ars antiqua i Ars nova).


 
PAŹDZIERNIKOWE NHEF DLA KLAS 4-6

Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej to odbywające się przez cały rok szkolny projekcje kinowe oraz online dla uczniów, realizowane w ramach cykli tematycznych, dostosowanych do wszystkich etapów edukacyjnych.

Współcześnie, po ponad stu latach istnienia kina, seanse filmowe są bardzo popularne. Jak wyglądały pierwsze projekcje? Jakie były reakcje widzów na pierwsze filmy? 

Zestaw pierwszych niemych filmów uświadomi uczniom, jak wyglądało kino u swoich początków. Młodzi odbiorcy dowiedzą się, jak wyglądały pierwsze pokazy i kim był taper. Widzowie będą mieli okazję uświadomić sobie, że od chwili wynalezienia kinematografu do momentu, gdy filmy zaczęły opowiadać rozbudowane historie, musiało upłynąć wiele czasu.


Filmy w zestawie:

  • „Wjazd pociągu na stację w La Ciotat” (1896), Francja
  • „Niagara” (1912), USA
  • „Podróż do krainy niemożliwości” (1904), Francja
  • „Karmienie dziecka” (1895), Francja
  • „Młody Sherlock Holmes” (1924), USA
  • „Polewacz polany” (1895), Francja


oraz pokaz filmu „Kinematograf” (2009) Tomasza Bagińskiego

 



DZIEŃ ZIEMNIAKA NA KOLEKTORSKIEJ



Były ziemniaczane gry i zabawy sportowe, tworzenie cudaków z ziemniaków, wycinanie kształtów z foremek do pieczenia, a następnie malowanie ziemniaczanych stempelków.

I największa atrakcja -  ognisko z kiełbaskami i pieczonymi ziemniakami.

To był cudowny dzień!!!

 


 
ŚLUBOWANIE PIERWSZYCH KLAS


Pasowanie na Ucznia to bardzo ważne wydarzenie w życiu każdego dziecka. 

10 października 2022 roku nasi pierwszoklasiści z klasy 1j i 1jj stali się pełnoprawnymi uczniami SKiE, otrzymując Akt Pasowania na Ucznia.

Po uroczystości Uczniowie wraz Rodzicami i Wychowawcą udali się do swoich klas na słodki poczęstunek przygotowany przez naszą Panią Małgosię prowadzącą szkolny sklepik - Interpunkcja.

 



PLENER MALARSKI W CZERSKU DLA KLAS 3-6


Jak co roku, wraz z rozpoczęciem szkoły wybieramy się na plener malarski. Tym razem odwiedziliśmy zamek książąt mazowieckich w Czersku (okolice Góry Kalwarii). To niezwykle urokliwa, otoczona sadami wieś na wiślanej skarpie, która niegdyś była stolicą południowego Mazowsza.

Średniowieczny, gotycki zamek wybudowany przez księcia Janusza Starszego na przełomie XIV i XV wieku oraz wspaniałe widoki na okolicę i pradolinę Wisły czynią to miejsce wyjątkowym i niezwykle malowniczym - idealnym na plener malarski.



PLENER MALARSKI W CZERSKU DLA KLAS 0-2


Na początku października, jak co roku wybraliśmy się na plener malarski. Tym razem odwiedziliśmy zamek książąt mazowieckich w Czersku (okolice Góry Kalwarii). To niezwykle urokliwa, otoczona sadami wieś na wiślanej skarpie, która niegdyś była stolicą południowego Mazowsza.

Średniowieczny, gotycki zamek wybudowany przez księcia Janusza Starszego na przełomie XIV i XV wieku oraz wspaniałe widoki na okolicę i pradolinę Wisły czynią to miejsce wyjątkowym i niezwykle malowniczym - idealnym na plener malarski.

 



WRĘCZENIE INDEKSÓW KLASIE CZWARTEJ


Nasi czwartoklasiści otrzymali swoje pierwsze indeksy! 

Jak go prowadzić? Jak zbierać podpisy od nauczycieli? Jak wpisywać prawidłowo przedmioty? 

W tajniki prowadzenia indeksu klasę 4a wprowadziły koleżanki z piątej klasy.

Indeksy traktujemy bardzo poważnie. Nie możecie go zgubić ani zniszczyć. 

Wraz z otrzymaniem indeksu, czwartoklasiści stali się pełnoprawnymi Uczniami SKiE! 



WYJAZD INTEGRACYJNY DO SPAŁY DLA KLAS 0-6
"ZIELONA SZKOŁA"




Po dwóch latach pandemii i nauce zdalnej nareszcie mogliśmy wszyscy razem wyjechać na Zieloną Szkołę do Spały.

Najlepszym miejscem do aktywnego spędzenia czasu jest Centralny Ośrodek Sportu - Ośrodek Przygotowań Olimpijskich, który słynie z nowoczesnej infrastruktury oraz profesjonalnych obiektów sportowych, z których nie tylko sportowcy mogą korzystać. Dlatego nasi uczniowie tak chętnie jeżdżą do Spały. Tam każdy może poczuć się jak prawdziwy sportowiec!

Oprócz zajęć sportowych był czas na zabawę, wspólne rozmowy, poznawanie się i integrację ze swoimi kolegami i koleżankami ze szkoły.
To bardzo ważny czas dla dzieci i nauczycieli - dzięki takim wspólnym wyjazdom tworzy się więź między dziećmi a dorosłymi.

Pamiątką z wycieczki do Spały będzie dziennik z wyjazdu, który każdy uczeń miał założyć i prowadzić codzienne wpisy.

 



ROZPOCZĘCIE ROKU SZKOLNEGO 2022/2023 DLA SZKOŁY PODSTAWOWEJ, 
KLASY 0-6 ORAZ 7-8

Witamy wszystkich bardzo serdecznie po wakacjach!!!

Miło nam poznać naszych najmłodszych Uczniów, ich Rodziców oraz wszystkich, z którymi w tym roku szkolnym będziemy widzieć się na Kolektorskiej.

Przed nami rok pełen przygód, poznawania świata, nauki i zabawy!




 

ZAKOŃCZENIE ROKU SZKOLNEGO 2021/2022

Dodano: 24.06.2022



Uroczyste zakończenie roku szkolnego 2021/2022 dla szkoły podstawowej za nami!

To nie był łatwy rok. Po dwóch latach pandemii i nauki zdalnej trudno było przestawić się na naukę stacjonarną i codzienne przychodzenie do szkoły. Mamy jednak nadzieję, że naukę online mamy już za sobą.

Mimo różnych trudności udało nam się zakończyć ten rok szkolny i możemy pochwalić wieloma sukcesami.

Gratulujemy naszym wspaniałym Uczniom, że tak pięknie ukończyli szkołę.
W tym roku wręczyliśmy rekordową ilość dyplomów, nagród i wyróżnień.

Jesteście wspaniali!!!

 

ŻYCZYMY NIEZAPOMNIANYCH WAKACJI!

KONFERENCJA PODSUMOWUJĄCA PROJEKT

Dodano: 23.06.2022



Za nami konferencja podsumowująca tegoroczny projekt "Ja - Młody Obywatel" organizowany przez Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju i Pomocy Q Zmianom.

„Ja – Młody Obywatel” to program edukacji obywatelskiej, w ramach którego uczniowie klas IV-VI uczestniczą w warsztatach psychoedukacyjnych rozwijających postawy obywatelskie, zaangażowanie na rzecz otoczenia oraz umiejętności społeczne. Zajęcia te uczą współdziałania, współpracy w grupie, organizacji działań i pomagają zespolić klasę. Po warsztatach chętni uczniowie realizują swoje miniprojekty obywatelskie na rzecz społeczności lokalnej przy wsparciu wychowawcy i trenera Stowarzyszenia Q Zmianom.


Projekt współfinansowany ze środków Biura Edukacji m.st. Warszawa.


W tym roku aż trzy klasy przygotowały swoje autorskie projekty:

  • klasa 5m stworzyła Strefę Relaksu w szkolnym ogrodzie
     
  • klasa 6a jest pomysłodawcą kampanii społecznej dotyczącej prawidłowego pozostawiania hulajnóg miejskich w przestrzeni publicznej - „Odstaw nogi hulajnogi”

  • klasa 6aa poprowadziła warsztaty dla żoliborskich Seniorów, których celem było wsparcie osób starszych w nauce nowych, przydatnych umiejętności

 

GRATULUJEMY naszym Uczniom niezwykłych pomysłów!!! 

 

Przypominamy także, że kampanię społeczną klasy 6a #odstawnogihulajnogi można obserwować na Instagramie oraz TikToku. 

Nie pozostawiaj źle hulajnóg! 

Bądź pewny bezpiecznej drogi!

POŻEGNANIE 8 KLAS

Dodano: 22.06.2022



Jak co roku, żegnaliśmy Uczniów z 8 klasy. Z niektórymi byliśmy dłużej, z innymi krócej, ale każde z Was było wyjątkowe. 

Dziękujemy za niesamowitą atmosferę jaką stworzyliście w SKiE.

Tym co wybierają się do innego liceum, życzymy samych sukcesów w nauce a osobom, które przechodzą do naszego liceum, życzymy odpoczynku, nabrania sił przed trudnym rokiem i do zobaczenia we wrześniu na Kolektorskiej.


Wszystkim życzymy UDANYCH WAKACJI!!!

SPEKTAKL "ZOO", KLASA 1J

Dodano: 21.06.2022



Klasa 1j wzięła udział w nagraniu spektaklu maskowego "ZOO" na podstawie popularnych wierszy o zwierzętach.

Opieka reżyserska: Dariusz Kunowski