Wydarzenia
KWIETNIOWE CENTRUM KULTURY DLA KLAS 7-8
Dodano: 23.04.2024Dużymi krokami zbliża się tegoroczny egzamin 8-klasisty. Na liście lektur obowiązkowych na egzaminie znalazło się m.in.: „Quo vadis" autorstwa Henryka Sienkiewicza.
Na dzisiejszym Centrum Kultury, które poprowadziła pani Beata Chwedorzewska obejrzeliśmy film historyczny „Quo vadis” z 2001 roku w reżyserii Jerzego Kawalerowicza (na podstawie powieści Henryka Sienkiewicza) w rewelacyjnej obsadzie: Paweł Deląg, Magdalena Mielcarz, Bogusław Linda, Danuta Stenka, Franciszek Pieczka, Michał Bajor, Krzysztof Majchrzak.
Po pokazie mieliśmy okazję porozmawiać o tym, jak zostały przedstawione czołowe postacie i czym różni się film od książki.
KWIETNIOWE CENTRUM KULTURY DLA KLAS 0-3
Dodano: 22.04.2024Co to jest wielogłos?
Muzyka chóralna wielogłosowa, wielochórowa - jak to się zaczęło w renesansie. Kulturę renesansu cechowało odkrycie greckich i rzymskich ideałów. W muzyce dominowała religijna, wokalna muzyka polifoniczna a cappella (chór bez towarzyszenia instrumentów). Istotą polifonii jest równoczesne prowadzenie kilku równorzędnych głosów wokalnych. Wszystkie głosy są równie ważne.
Przykłady muzyczne: Josquin dés Prés – kompozytor i śpiewak flamandzki, włoski kompozytor - Giovanni Pierluigi da Palestrina oraz Orlando di Lasso, franko-flamandzki kompozytor późnego renesansu.
Stile Antico - Josquin des Prez: Ave Maria, Virgo Serena
https://www.youtube.com/watch?v=xGkb5KFwx1I
O virgo prudentissima (Josquin des Prez)
https://www.youtube.com/watch?v=TKH7eByg28I
Palestrina | Missa Papae Marcelli - Dresdner Kammerchor
https://www.youtube.com/watch?v=KSmT4VIjEtI
Ola, O che bon echo Chamber Singers
https://www.youtube.com/watch?v=Wyo43D6NHII
Orlando di Lasso: Chi chi li chi (performed by the EVCH)
https://www.youtube.com/watch?v=tLmmyh6JJVA
AKCJA ŻONKILE 2024
Dodano: 22.04.202419 kwietnia 2024 roku obchodziliśmy 81. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim - największego zbrojnego zrywu Żydów podczas II wojny światowej.
Wolontariusze SKiE wraz z najmłodszymi Uczniami zrobili wspólnie papierowe żonkile.
W dniu obchodów rocznicy powstania w getcie nasi Wolontariusze zanieśli pod pomnik Bohaterów Getta w Warszawie świeże żonkile, które symbolizują pamięć, szacunek i nadzieję.
#ŁączyNasPamięć
JAK DOBRZE ZNAMY WARSZAWĘ? WARSZTATY POPROWADZONE PRZEZ STOWARZYSZENIE PRACOWNIA ETNOGRAFICZNA
Dodano: 10.04.2024Dziś odbyły się warsztaty poprowadzone przez Stowarzyszenie Pracownia Etnograficzna im. Witolda Dynowskiego.
Klasa 7m - zajęcia „Muzyczna Warszawa”, które odbywają się w ramach projektu „Edukuj z antropologią!”. Projekt współfinansuje m.st. Warszawa.
Co łączy Niemena, Lady Pank i Fogga? Każdy z nich śpiewał o Warszawie, którą znał i z którą był związany. Teksty piosenek mogą stanowić doskonałe źródło wiedzy o historii, zmianach przestrzennych czy atmosferze miasta. Pokazują też realia, w którym przyszło żyć ich twórcom.
W czasie warsztatów Uczniowie poznali historię stolicy i jej muzyczny klimat ukryty w tekstach piosenek – zarówno tych dawnych, powstałych w międzywojniu, jak i tych zupełnie współczesnych. Poznaliśmy sylwetki czołowych przedstawicieli piosenki warszawskiej oraz rozmawialiśmy o roli piosenki w kulturze i życiu każdego z nas.
Klasa 8m - zajęcia „Etnografia (nie)materialnego dziedzictwa Warszawy”, które odbywają się w ramach projektu „Edukuj z antropologią!”. Projekt współfinansuje m.st. Warszawa.
Co znaczy „hamuj piętą” i kim jest „morduchna”? Jakie słodycze są związane z Warszawą? Gdzie w stolicy znajdziemy murale upamiętniające pracę Marii Skłodowskiej-Curie? O tych, i wielu innych ciekawostkach dowiedzieli się uczestnicy zajęć „Etnografia (nie)materialnego dziedzictwa Warszawy”.
Podczas spotkania uczestnicy warsztatów zapoznali się z terminem kultura i dowiedzieli się, jakie są rodzaje dziedzictwa. Sprawdzili, co rozumieją z gwary warszawskiej, porozmawiali o tym, jak zmieniły się na przestrzeni ostatniego czasu wybrane miejsca w Warszawie, poznali również kilka ważnych postaci dla stolicy i przyjrzeli się sztuce ulicznej. Na koniec podjeli próbę zaprojektowania własnej, alternatywnej ścieżki turystycznej po Warszawie.