Logo SKiE Szkoła Podstawowa nr 86 SKiE

Wydarzenia

KWIETNIOWE CENTRUM KULTURY DLA KLAS 7-8

Dodano: 23.04.2024

Dużymi krokami zbliża się tegoroczny egzamin 8-klasisty. Na liście lektur obowiązkowych na egzaminie znalazło się m.in.: „Quo vadis" autorstwa Henryka Sienkiewicza.

Na dzisiejszym Centrum Kultury, które poprowadziła pani Beata Chwedorzewska obejrzeliśmy film historyczny „Quo vadis” z 2001 roku w reżyserii Jerzego Kawalerowicza (na podstawie powieści Henryka Sienkiewicza) w rewelacyjnej obsadzie: Paweł Deląg, Magdalena Mielcarz, Bogusław Linda, Danuta Stenka, Franciszek Pieczka, Michał Bajor, Krzysztof Majchrzak.
Po pokazie mieliśmy okazję porozmawiać o tym, jak zostały przedstawione czołowe postacie i czym różni się film od książki.

KWIETNIOWE CENTRUM KULTURY DLA KLAS 0-3

Dodano: 22.04.2024

Co to jest wielogłos?

Muzyka chóralna wielogłosowa, wielochórowa - jak to się zaczęło w renesansie. Kulturę renesansu cechowało odkrycie greckich i rzymskich ideałów. W muzyce dominowała religijna, wokalna muzyka polifoniczna a cappella (chór bez towarzyszenia instrumentów). Istotą polifonii jest równoczesne prowadzenie kilku równorzędnych głosów wokalnych. Wszystkie głosy są równie ważne.

Przykłady muzyczne: Josquin dés Prés – kompozytor i śpiewak flamandzki, włoski kompozytor - Giovanni Pierluigi da Palestrina oraz Orlando di Lasso, franko-flamandzki kompozytor późnego renesansu. 

Stile Antico - Josquin des Prez: Ave Maria, Virgo Serena
https://www.youtube.com/watch?v=xGkb5KFwx1I

O virgo prudentissima (Josquin des Prez)
https://www.youtube.com/watch?v=TKH7eByg28I

Palestrina | Missa Papae Marcelli - Dresdner Kammerchor
https://www.youtube.com/watch?v=KSmT4VIjEtI

Ola, O che bon echo Chamber Singers
https://www.youtube.com/watch?v=Wyo43D6NHII

Orlando di Lasso: Chi chi li chi (performed by the EVCH)
https://www.youtube.com/watch?v=tLmmyh6JJVA

AKCJA ŻONKILE 2024

Dodano: 22.04.2024

19 kwietnia 2024 roku obchodziliśmy 81. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim - największego zbrojnego zrywu Żydów podczas II wojny światowej. 

Wolontariusze SKiE wraz z najmłodszymi Uczniami zrobili wspólnie papierowe żonkile.

W dniu obchodów rocznicy powstania w getcie nasi Wolontariusze zanieśli pod pomnik Bohaterów Getta w Warszawie świeże żonkile, które symbolizują pamięć, szacunek i nadzieję.

#ŁączyNasPamięć

JAK DOBRZE ZNAMY WARSZAWĘ? WARSZTATY POPROWADZONE PRZEZ STOWARZYSZENIE PRACOWNIA ETNOGRAFICZNA

Dodano: 10.04.2024

Dziś odbyły się warsztaty poprowadzone przez Stowarzyszenie Pracownia Etnograficzna im. Witolda Dynowskiego.

Klasa 7m - zajęcia „Muzyczna Warszawa”, które odbywają się w ramach projektu „Edukuj z antropologią!”. Projekt współfinansuje m.st. Warszawa. 

Co łączy Niemena, Lady Pank i Fogga? Każdy z nich śpiewał o Warszawie, którą znał i z którą był związany. Teksty piosenek mogą stanowić doskonałe źródło wiedzy o historii, zmianach przestrzennych czy atmosferze miasta. Pokazują też realia, w którym przyszło żyć ich twórcom.

W czasie warsztatów Uczniowie poznali historię stolicy i jej muzyczny klimat ukryty w tekstach piosenek – zarówno tych dawnych, powstałych w międzywojniu, jak i tych zupełnie współczesnych. Poznaliśmy sylwetki czołowych przedstawicieli piosenki warszawskiej oraz rozmawialiśmy o roli piosenki w kulturze i życiu każdego z nas. 

 

Klasa 8m - zajęcia „Etnografia (nie)materialnego dziedzictwa Warszawy”, które odbywają się w ramach projektu „Edukuj z antropologią!”. Projekt współfinansuje m.st. Warszawa.

Co znaczy „hamuj piętą” i kim jest „morduchna”? Jakie słodycze są związane z Warszawą? Gdzie w stolicy znajdziemy murale upamiętniające pracę Marii Skłodowskiej-Curie? O tych, i wielu innych ciekawostkach dowiedzieli się uczestnicy zajęć „Etnografia (nie)materialnego dziedzictwa Warszawy”.

Podczas spotkania uczestnicy warsztatów zapoznali się z terminem kultura i dowiedzieli się, jakie są rodzaje dziedzictwa. Sprawdzili, co rozumieją z gwary warszawskiej, porozmawiali o tym, jak zmieniły się na przestrzeni ostatniego czasu wybrane miejsca w Warszawie, poznali również kilka ważnych postaci dla stolicy i przyjrzeli się sztuce ulicznej. Na koniec podjeli próbę zaprojektowania własnej, alternatywnej ścieżki turystycznej po Warszawie.